کلاس پنجم ما

در این وبلاگ به کارهای دانش آموزان کلاس پنجم ما پرداخته می شود

کلاس پنجم ما

در این وبلاگ به کارهای دانش آموزان کلاس پنجم ما پرداخته می شود

سوالات درس دوم مطالات اجتماعی - احساسات ما

  با یاد و نام خدا

  درس دوم - احساسات ما  

1- هر کسی در موقعیتهای مختلف احساسات گوناگونی دارد.

2- همسایه ی قدیمی شما می خواهد به شهر دیگری نقل مکان کند. شما چه احساسی پیدا می کنید؟

3- در حال تماشای کارتون هستید که برادرتان کانال تلویزیون را عوض می کند. شما چه احساسی پیدا می کنید ؟

4- در مدرسه شما را به خاطر کارهایتان تشویق می کنند. شما چه احساسی پیدا می کنید ؟

5- خواهرتان بی خبر محکم روی میز می کوبد وصدای شدیدی ایجاد می کند. شما چه احساسی پیدا می کنید؟

6- احساسات خوشایند در ما چه تاثیری به وجود می آورند؟ احساس خوب

7- ما می خواهیم از احساسات ناخوشایند دور شویم زیرا .................

8- چند احساس خوشایند را نام ببرید.

9- چند احساس ناخوشایند را نام ببرید.  

10- شادی احساسی است که هم خود ما می توانیم ................................. و هم دیگران می توانند آن را ................. .

11- دوچیز را نام ببرید که شنیدن آنها شما را شاد می کند.

12- وفتی ............................ و .............................. را می بینم، شاد می شوم.

13- دوچیز را نام ببرید که انجام دادن آنها شما را شاد می کند.

14- وفتی به ............................ و .............................. فکر می کنم شاد می شوم.

15- احساس غم یک احساس طبیعی است.  درست 5   نادرست 5

16- دو موقعیت را نام ببرید که شما را اندوهگین کرده اند؟

17- برای از بین بردن غم و اندوه چه باید بکنیم؟ ( سه مورد )

18- ترس یک احساس طبیعی و عادی است که در انسان و جانوران دیگر وجود دارد.

19- چرا خداوند انواع ترسها را در وجود جانداران قرار داده است؟

20-  ترسهایی که خداوند در وجود جانداران قرار داده است، ترس ........ هستند و از انسان .................. .

21- یونس از لبه ی پشت بام دور می شود. ترس او بجا است یا نابجا؟   بجا 5  نابجا 5

22- مهرزاد، یونس  را ترسو خطاب می کند. آیا یونس ترسو است؟ چرا؟

23- اگر ترسهای بجا دروجود انسان نبودند، چه اتفاقی می افتاد؟ چرا؟

24- ترس نا بجا ترسی است که ما علت آن را نمی دانیم و مشکلات زیادی را برایمان به وجود می آورند.

25- چند ترس نابجا را نام ببرید.

26- چگونه با ترسهایمان برخورد کنیم و آنها را از بین ببریم؟ ( سه مورد )

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید

سوالات مطالعات پایه ی پنجم - درس اول

  با یاد و نام خدا

  مطالعات پایه ی پنجم - درس اول :

  عنوان درس - من با دیگران ارتباط برقرار می کنم  

1- انسانها از زمان تولد با دیگران زندگی میکنند و با انها ارتباط دارند.

2- انسانها غیر از آب و غذا ا به چه چیزهایی حتیاج دارند؟  آنها به ارتباط با دیگران نیز نیاز دارند.

3- اگر با دیگران ارتباط نداشته باشیم چه می شود؟ احساس تنهایی می کنیم.

4- مهمترین راه ارتباط انسانها با یکدیگر چیست؟ گفتگو یا ارتباط کلامی

5- هر گفتگو دو طرف دارد. این دو طرف را نام ببرید؟ گوینده یعنی کسی که صحبت می کند و شنونده یعنی کسی که گوش می دهد.

6- قسمتهای مهم گفتگو چیست؟ خوب گوش دادن - خوب صحبت کردن

7- گوش دادن خوب چگونه است؟ به حرف گوینده دقت کنیم - حرف گوینده را قطع نکنیم - به گوینده نگاه کنیم - گوینده را به ادامه ی صحبت تشویق کنیم.

8- صحبت کردن خوب چگونه است؟ به شنونده نگاه کنیم - با صدای مناسب صحبت کنیم - روشن وواضح حرف بزنیم- در زمان مناسب حرف بزنیم یعنی اگر کسی در حال انجام کاری است مزاحم او نشویم- اگر درخواستی از کسی داریم، از کلمات مودبانه استفاده کنیم

9- حریم شخصی هر فرد یعنی چه؟ محدوده ای است که هیچ کس بدون رضایت فرد نباید وارد آن محدوده شود.

10- نمونه هایی از حریم شخصی را نام ببرید؟ وضعیت خانوادگی فرد - ارتباطات خانوادگی شخص - مسائل شخصی مانند میزان حقوق و پول توجیبی و....

11- اگرهنگام بازی، ناخواسته به کسی تنه زدید. به او چه می گویید؟ عذر می خواهم - ببخشید - اشتباه کردم.

12- می خواهید کتاب همکلاسیتان را از روی میز بردارید و مطالعه کنید. به او چه می گویید؟ ببخشید اجازه می دهید کتابتان را بردارم؟

13- اصول مهم گفتگو را نام ببرید؟ حفظ حریم شخصی - دقت و توجه به سخنان - انتخاب زمان مناسب گفتگو - فطع نکردن حرف گوینده

14- مبین با شما حرف می زند و شما به کتاب خود نگاه می کنید. کدام اصل گفتگو را رعایت نکرده اید؟ دقت و توجه به سخنان مبین

15- مهرزاد تمرینهایش را حل می کند و شما می خواهید با او صحبت کنید. کدام اصل گفتگو را رعایت نکرده اید؟ انتخاب زمان مناسب گفتگو

16- متین به سوالات معلم جواب می دهد و رایان بدون اجازه جوابهای درست را می گوید. کدام اصل گفتگو را رعایت نکرده است؟ فطع نکردن حرف گوینده

17- مانی  از بهنام می پرسد از پدرش چقدر پول توجیبی می گیرد.مانی کدام اصل گفتگو را رعایت نکرده است؟ حفظ حریم شخصی

18- ارتباط غیر کلامی یعنی چه؟ در زمان گفتگو بعضی چیزها را بدون حرف زدن به دیگران انتقال می دهیم مثلا با تکاندادنس ر حرف او را تایید می کنیم. به ایننوع ارتباط، ارتباط غیرکلامی می گوییم.

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.

امتیاز انضباط کلاس ما مهرماه 1395

  با یاد و نام خدا

  امتیاز انضباط کلاس ما مهرماه 1395

رد

مهر

1

عالی

2

عالی

3

عالی

4

عالی

5

عالی

6

عالی

7

عالی

8

عالی

9

عالی

10

متوسط

11

عالی

12

عالی

13

عالی

14

عالی

15

عالی

16

عالی

17

عالی

18

عالی

19

متوسط

20

عالی

21

عالی

22

عالی

23

خوب

24

عالی

25

عالی

26

عالی

37

عالی

38

عالی

29

عالی

30

عالی

31

عالی

32

عالی

33

خوب

34

عالی

سخنی با اولیا

  با یاد ونام خدا

  با سلام و آرزوی موفقیت برای شما

  برادر و خواهر گرامی

  قبل از هرچیز عذر می خواهم که مزاحم وقت شما می شوم. برای اینکه فرزندتان در خانه تمرین داشته باشد، تنها چاره را در آن دیدم که گاهی از شما کمک بخواهم که به عنوان تکلیف، از وی آزمونی به عمل آورده یا امللایی به او بگویید. می دانم وقت کم دارید ولی مطمئن هستم در هفته مجموعا بیشتر از یک ساعت از وقت شما را نمی گیرد. من می توانم تکالیف بیشتری به ایشان بدهم ولی در اینصورت باید وقت زیادی از کلاس را گرفته تا این تکالیف بررسی گردند. امیدوارم برای کمک به فرزندتان این کار را انجام دهید و مرا هم در کارم یاری کنید. شما تنها این آزمون و یا املا را تصحیح کنید تا او متوجه ی اشکالاتش گردد. اومی تواند در مدرسه و در ساعت تفریح یا حتی ساعات دروس دیگر هم اشکالاتش را از من بپرسد مطمئن باشید حتما به سوالاتش پاسخ خواهم داد تا اشکالات احتمالیش برطرف گردد.

  تنها خواهشی که فعلا از شما دارم این است که برنامه ی روزانه ای را که روی تابلو می نویسم تا در دفتر یادداشتشان بنویسند، بررسی کنید تا حتما کتاب و دفترهایشان را همراه داشته باشند و علاوه برآن حتما تکالیفشان را انجام دهند. یقینا پس از مدتی عادت کرده و نیاز کمتری به مراقبت همیشگی شما خواهند داشت. ضمنا امنیاز انضباط مهرماه را هم روی وبلاگ می گذارم. احتمالا برخی از شما از دیدن آنها ناراحت خواهید شد و امیدوارم به این ترتیب به مسئله ی مهم رفتار فرزندنان در مدرسه توجه بیشتری نشان دهید. در مراجعات شما من مکرر گفته ام که شیطنت ها جزیی از زندگی همه ی بچه ها است ولی همین شلوغ کاریها سبب می شود که نه تنها خودشان بلکه دیگر بچه ها هم نتوانند از کلاس به خوبی استفاده کنند. بجه ها باید بفهمند که اگرچه مدرسه خانه ی دوم آنهاست، ولی آنها در همین خانه ی دوم باید زندگی اجتماعی را تجربه کنند، صف می گیرند تا نظم و ترتیب را بیاموزند، همانند زمانی که درخانه هستند در مرکزتوجه نیستند چون تنها دانش آموز کلاس نیستند، هرزمان دوست داشتند نمی توانند حرف بزنند، راه بروند، بدوند و بازی کنند چون باید نظم کلاس و مدرسه حفظ گردد. از شما انتظار دارم مرتبا با آنها صحبت کرده و راهنماییشان کنید تا وقت زیادی از کلاس هدر نرود.   با سپاس برادر شما  

تغییرات مواد

  با یاد و نام خدا

  فصل دوم : تغییرات مواد

1- مواد به چند شکل تغییر می کنند؟ دو شکل تغییر فیزیکی و تغییر شیمیایی.

2- تغییر فیزیکی را تعریف کنید؟ در تغییر فیزیکی  شکل، اندازه و حالت جسم تغییر می کند مانند پاره کردن کاغذ.

3- تغییر شیمیایی را تعریف کنید؟ در تغییر شیمیایی یک ماده به ماده ی جدیدی تبدیل تبدیل می شود و رنگ، بو و مزه ی جسم تغییر می کند مانند تهیه ی ماست از شیر. 

4- مواد چند حالت دارند؟ سه حالت، جامد، مایع و گاز

  نشانه های تغییر شیمیایی :

1- تشکیل رسوب :  

هرگاه در اثرمخلوط کردن دو یا چند محلول، یک رسوب ایجاد شود ( محلول کدر شود )، یک تغییر شیمیایی روی داده است. تشکیل سفیدک روی لباس پس از شستن، یک تغییر شیمیایی است ( رسوب کردن گل در آب گل آلود یک تغییر فیزیکی است ).

2-  تغییر رنگ :

هرگاه دو محلول بی رنگ را مخلوط کنیم و یک ماده ی رنگی تولید شود یا براثر مخلوط کردن دو ماده ی رنگی، رنگ اولیه از بین برود یا کم رنگ شود، یک تغییر شیمیایی روی داده است ( ریختن ید بر روی نشاسته یا سیب زمیتی که رنگ آن را آبی می کند).

ادامه مطلب ...