با یاد و نام خدا
سلام درس پنجم، ششم و هفتم کتاب علوم تجربی شما در باره ی بدن انسان، دستگاه عصب و خواس پنجگانه است. به همین علت در ابتدا مطالبی پیرامون این موضوعات برایتان روی وبلاگ می گذارم. این مطالب را از منابع مختلف تهیه کرده ام و آنهایی را که فکر می کردم برای شما مفید است روی وبلاگ می گذارم. شما می توانید با کمک اولیایتان در اینترنت جستجو کرده و مطالب بیشتری را پیدا کنید.
مفاهیم درس علوم تجربی پایه ی پنجم - دستگاه عصب ( ۲ )
======================
1- کارهایی که شخص انجام می دهد یا ارادی هستند (مانند از جا بلند شدن ) یا غیر ارادی (مانند ترشح شیره ی معده ).
2- تمام کارهایی که شخص انجام می دهد توسط دستگاه عصب کنترل می شوند. هماهنگی بین اندامهای مختلف بدن هم توسط دستگاه عصب انجام می شود.
3- سلولهای عصبی نِرون نام دارند و کارشان انتقال پیامها است.
4- دستگاه عصب از مغز ( مخ، مخچه و بصل النخاع )، نخاع و رشته های عصب تشکیل شده است.
5- مخ بزرگترین بخش مغز است.
6- تفکر، یادآوری خاطرات، انجام کارهای ارادی از کارهای مخ است. صحبت کردن و راه رفتن تحت کنترل مخ است.
7- کار مخچه کنترل اعمال ماهیچه های مختلف بدن و نیز کنترل تعادل بدن است.
8- بصل النخاع پایین ترین قسمت مغز و رابط بین نخاع و بقیه ی قسمتهای مغز است و کنترل کارهای غیرارادی مانند تنفس را برعهده دارد.
9- نخاع مانند رشته ی سفیدی است که در درون ستون مهره ها جای داشته و رابط بین مغز و دیگر اندامهای بدن است.
10- مشخصه ی مهم سلولهای عصبی این است که قدرت ترمیم خود را ندارند یعنی اگر آسیب ببینند، بهبود نمی یابند.
11- بیماری فلج اطفال که در کودکی فرد را مبتلا می کند، یکی از عواملی است که به دستگاه عصب آسیب می رساند.
12- عامل بیماری فلج اطفال یک نوع ویروس است.
13- بجز فلج اطفال عوامل دیگری نیز سبب آسیب دستگاه عصب می شوند مانند تصادفات، ضربه هایی که به سر، گردن یا کمر فرد وارد می گردد مانند ضربه به سر که سبب خونریزی و فلج شدن بدن یا حتی مرگ هم می شود.
14- سی و یک جفت عصب نخاعی، نخاع را به بخشهای مختلف بدن ( مانند شش، روده ها و ... ) وصل می کنند.
15- دوازده جفت عصب به مغز ارتباط دارند ( مانند اعصاب بویایی ، چشایی و .... ) که به آنها عصب مغزی می گویند.