کلاس پنجم ما

در این وبلاگ به کارهای دانش آموزان کلاس پنجم ما پرداخته می شود

کلاس پنجم ما

در این وبلاگ به کارهای دانش آموزان کلاس پنجم ما پرداخته می شود

خاطراتی از یک دانش آموز پنجاه سال قبل (7)

  با یاد ونام خدا 

  خاطراتی از یک دانش آموز پنجاه سال قبل (7)

  سلام. امیدوارم که خوب و تندرست باشید. هدفم از قرار دادن این مطلب در وبلاگ این است که شما با زندگی سخت و مشقت بار دانش آموزان گذشته آشنا شوید و از همه مهمتر قدر امکانات فعلی زندگیتان را بدانید و از اولیایتان سپاسگزار باشید که چنین امکانات و رفاهیاتی برایتان فراهم کرده اند. 

  وسایل بازی

 

  به خمیر اسباب بازی اشاره داشتم. زمانی که سالهای اول ابتدایی را می گذراندیم،  در ساعات بیکاری معمولا گل بازی هم می کردیم. به علت وضعیت خاص منطقه و نبود فاضلاب، مواد اولیه ! هم  به وفور پیدا می شد. هر جا که نگاه می کردی آب زاید منازل بود که در سطح زمین جاری بود و ما هم با همان اندیشه ی کودکانه از گل موجود، مجسمه هایی به اشکال گوناگون البته از دید خودمان می ساختیم و با هم به قولی رفابت می کردیم . در پایان کار هم معلوم است، توپ وتشر مادر و گاهی گوشمالی مختصر به خاطر کثیف کردن لباس و دست و بالمان در انتظارمان بود.

  درساعات ورزش هم معمولا توپی به ما می دادند تا فوتبال بازی کنیم. گاهی هم  داژبال ( DODGEBALL ) بازی می کردیم یعنی همه به صورت دایره می ایستادیم و معلم یک نفر را انتخاب می کرد تا درون دایره بایستد. سپس توپ را به صورت اتفاقی به یکی از شاگردان داده و او سعی می کرد از همان فاصله دانش آموز وسط دایره را با توپ بزند و پس از آن توپ به هرکدام از دانش آموزان می رسید، سعی می کرد از همان فاصله با توپ به بدن نفر وسط ضربه بزند. بازی همینطور ادامه می یافت تا زمانی که توپ به بدن او برخورد می کرد و سپس ضربه زننده جای نفر وسط را می گرفت و بازی با انتخاب نفر اول برای زدن توپ ادامه پیدا می کرد.

  بیشتر مواقع هم کمربند بازی می کردیم یعنی به صورت دایره ایستاده و دستهایمان را پشتمان می گرفتیم. آموزگار کمربندی را درون دست شاگردی می گذاشت واوشاگرد سمت راستش را دنبال می کرد و سعی داشت با کمربند به او ضربه بزند تا زمانی که به جای قبلی باز می گشت. گاهی هم چشمان دو نفر را با دستمال می بستند و کمربندی را در دست یکی قرار می دادند و او نفر دیگر را صدا می زد و با شنیدن صدایش سعی می کرد در همان مسیر حرکت کرده و با کمربند به او ضربه بزند. در همه حالت سعی می شد سگک کمربند آسیبی به شاگردان وارد نکند. هنوز هم خنده های از ته دل خودمان را در حین این بازی ها فراموش نکرده ام. حال وضعیت  ساعات  ورزش شاگردان امروزی را با آن زمان مقایسه کنید.

 به درس کاردستی هم اشاره بکنم که در بیشتر سالها ساعت راحت درسی ما بود. در طول سال تحصیلی شاید چند بار ناچار بودیم وسایلی را تحت عنوان کاردستی به کلاس برده و به آموزگار نشان دهیم. معمولا بچه ها با استفاده از تکه های چوب و نمد، تخته پاک کن درست می کردند که از قضا بسیار هم مورد نوجه مسئولین مدرسه بود. گاهی ابتکار به خرج داده و درون نعلبکی را دوغاب گچ ریخته و قالب نسبتا قشنگی درست کرده و آن را رنگ آمیزی می کردیم  یا درون حباب لامپی را پر از دوغاب گچ کرده و پس از سفت شدن گچ، حباب را شکسته و تکه تکه جدا می کردیم و کاردستی را به مدرسه می بردیم. 

کشورهای همسایه (1)

  با یاد و نام خدا

  مطالعات اجتماعی پایه ی پنجم 

  درس یازدهم- کشورهای همسایه (1)

==================  

1- کدام کشورها در شمال ایران قرار دارند؟ ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان.

2- همسایگان شرقی ایران کدامند؟ پاکستان و افغانستان.

3- آیا ترکیه و عراق همسایه ی غربی  ایران اند؟ بله

4- کم وسعت ترین ( کوچکترین ) کشور همسایه ی ایران کدام است؟ ارمنستان

5- کدام کشورهای همسایه مانند ایران به دریای خزر راه دارند؟ ترکمنستان - جمهوری آذربایجان

6- کدام کشورهای همسایه مانند ایران به دریای عمان  راه دارند؟ پاکستان

7- آیا تاکنون به کشورهای همسایه سفر کرده اید؟ به کدام کشور؟

8- کدام کشورها با ایران مرز خشکی ندارند؟ همسایگان جنوبی یعنی عمّان، قطر، امارات متحده ی عربی، کویت و عربستان سعودی.

9- کدام کشور بیشترین مرز را با ایران دارد؟ عراق.

10- ایران از طریق کدام کشور همسایه با اروپا ارتباط دارد؟ از طریق ترکیّه.   

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.

کشور ما چگونه اداره می شود؟

  با یاد و نام خدا

  مطالعات اجتماعی پایه ی پنجم 

  درس دهم- کشور ما چگونه اداره می شود؟

==================  

1- مهمترین وظایف حکومتها چیست؟

الف- وضع قوانین و مقررات برای اداره ی کشور

ب- تامین وسایل رفاه و آسایش مردم و پیشرفت کشور مانند آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، ایجادشغل، ساختن جاده و پل و .....

پ- رسیدگی به شکایتها و حل اختلافات مردم

ت- خفظ امنیت و جلوگیری از کار کسانی که قانون و مقررات را رعایت نمی کنند.

ج- دفاع از کشور در مقابل حمله ی دشمن

2- حکومت ایران چه حکومتی است؟ جمهوری اسلامی

3- انقلاب اسلامی در چه تاریخی پیروز شد؟ 22 بهمن سال 1357

4- رای گیری برای تعیین حکوکت در ایران ( رفراندوم ) در چه تاریخی انجام شد؟ دهم و یازدهم فروردین ماه 1358

5- در چه تاریخی حکومت ایران به جمهوری اسلامی تبدیل شد؟ دوازدهم فروردین ماه 1358

6- چند درصد از مردم ایران به جمهوری اسلامی رای آری دادند؟ بیش از 98 درصد

7- قبل از انقلاب حکومت ایران چه نوع حکومتی بود؟ سلطنتی

8- جمهوری اسلامی چه نوع حکومتی است؟ حکومتی است که در ان قوانین اسلامی اجرا شود و مردم در اداره ی کشور و انتخاب افراد شایسته برای حکومت نقش دارند.

9- مهمترین قانون کشور چه قانونی است؟ قانون اساسی

10- در قانون اساسی چه چیزی مشخص شده است؟ روش اداره ی کشور.

11- قانون اساسی چگونه نوشته شد؟ پس از پیروزی انقلاب مردم افراد شایسته ای را انتخاب کردند تا قانون اساسی را بنویسند.

12- طبق قانون اساسی اداره ی کشور برعهده ی کیست؟ رهبر

13- رهبر باید چه مشخصاتی داشته باشد؟ فقیه باشد، عالم، عادل و آگاه به امور زمانه باشد و نمونه ی یک مسلمان کامل باشد.

14- اولین رهبر ایران چه کسی بود؟ امام خمینی

15- امام خمینی در چه سالی رحلت کردند؟ در سال 1368

16- پس از امام خمینی چه کسی به رهبری انتخاب شد؟ آیت الله خامنه ای

17- چرا حکومت به سه قوه تقسیم شده است؟ برای این که بتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد.

18- وظیفه ی رهبری چیست؟ رهبری بر سه قوه نظارت دارد.

19- سه قوه را نام ببرید؟ مقننه ( قانون گذاری ) ، مجریه ، قضاییه

20- قوه ی مقننه از .................  و ....................... تشکیل شده است. ( مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان )

21- قوه ی مجریه از.................... و ................. تشکیل شده است. ( رییس جمهور و هیات وزیران )

22- قوه ی مجریه همان ..........  است ( دولت ).

23- دولت چه کارهایی انجام می دهد؟ ساختن جاده، پل، بیمارستان، کمک به کشاورزی و صنایع، فراهم کردن امکانات برای آموزش و پرورش و بهداشت مردم، صادرات و واردات، روابط با کشورهای خارجی و حفظ امنیت مردم.

24- قوه ی قضاییه از..................و .................. تشکیل شده است. ( رییس قوه ی قضاییه، دادسراها و دادگاهها ).

25- کار قوه ی مقننه چیست؟ قانونگذاری و وضع قوانین

26- نمایندگان مجلس برای چه مدت انتخاب می شوند؟ چهارسال و با رای مردم انتخاب می شوند

27- وظیفه ی قوه ی مجریه چیست؟ اجرای قوانین، تامین رفاه و آسایش مردم و پیشرفت کشور

28- رییس جمهور چگونه انتخاب می شود؟ هر چهار سال یکبار و با رای مردم انتخاب می شود

29- وظیفه ی قوه ی قضاییه چیست؟ بر اجرای درست قوانین نظارت می کند و از طریق دادگاهها به اختلافات و شکایتهای مردم رسیدگی می کند.

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.

راهها و حمل و نقل (2)

  با یاد و نام خدا

  مطالعات اجتماعی پایه ی پنجم 

  درس نهم- راهها و حمل و نقل (2)

==================  

1- قطارها ممکن است ............... یا مخصوص ................ باشند ( مسافربری - حمل بار) .

2- لوکوموتیوران یا راهبر قطار به چه کسی می گویند؟ به کسی که قطار را هدایت می کند راهبر قطار می گویند.

3- چرا حمل بار با قطار بهتر از کامیون است؟ چون ارزانتر است و قطارنسبت به کامیون بار بیشاری را حمل می کند.

4- چرا مسافرت با قطار بهتر است؟ چون امنیت بیشتری داشته، مسافر راحت تر است و احتمال تصادف وجود ندارد.  

5- راه آهن ایران به کدام بندردرکنار دریای خزر وصل می شود؟ بندرترکمن ( امیرآباد)

6- راه آهن سراسری به کدام بندرها در کنار خلیج فارس وصل می شود؟ بندر خرمشهر و بندر ماهشهر.

7- سنگ آهن معادن چادرملو و بافق با چه وسیله ای به کارخانه ی ذوب آهن می رسد؟ قطار.

8- برای حفظ ایمنی ساکنان اطراف ریل قطار چه باید کرد؟ از عبور از روی ریل خودداری کنند. هنگام عبور قطار نزدیک ریل نایستند. از پرتاب کردن سنگ یا هر چیز دیگر به سمت قطار خودداری کنند.

9- کشور ما از کدام سمت به دریا راه دارد؟ شمال ( دریای خزر ) و جنوب ( خلیج فارس و دریای عمان )

10- چرا حمل و نقل کالا با کشتی بسیار مناسب است؟ چون ارزانتر است و کشتی می تواند بارهای سنگین تری را حمل کند.

11- مشکلات حمل و نقل کالا با کشتی چیست؟ سرعت کم کشتی ها و اینکه همه ی کشورها به دریا راه ندارند.

12- ناخدا کیست؟ به کسی که کشنی را هدایت می کند ناخدا می گویند.

13- امروزه همه ی نواحی و کشورها به هم .............. هستند ( وابسته ).

14- آیا ما هم صادرات و واردات داریم؟ در کشور ماهم بسیاری کالاها به خارج از کشور صادر و کالاهایی نیز از خارج از کشوروارد می شوند.

15- چه کالاهایی از ایران صادر می شود؟ نفت، قالی، خشکبار، مس، مواد پتروشیمی.

16- چه کالاهایی به ایران وارد می شود؟ کاغذ، وسایل برقی، ماشین آلات و دارو.

17- بندر به کجا می گویند؟ بندر جایی در کنار دریا است که کشتی ها برای بارگیری یا تخلیه ی بار  در آنجا توقف می کنند.

18- بنادر مهم ایران در کنار خلیج فارس و دریای عمان را نام ببرید؟ ماهشهر، بوشهر، بندرعباس و بندر چاه بهار.

19- هواپیما برای حمل چه چیزهایی مناسب است؟ مسافر و کالاهای کوچک زیرا سرعت زیادی دارد.

20- مشکل حمل و نقل با هواپیما چیست؟ هزینه ی زیادی دارد و علاوه برآن همه جا فرودگاه ندارد.

21- فرودگاه بین المللی به چه فرودگاهی می گویند؟ فرودگاههایی که از آنها پرواز های خارج از کشورانجام می شود.

22- اگر در جنوب کشور ما دریا وجود نداشت، ما چه مشکلاتی داشتیم؟ به دریای آزاد راه نداشتیم و نمی توانستیم کالاهای مورد نیاز خود را به راحتی وارد کنیم و هزینه ی بیشتری را باید تحمل می کردیم.

23- هدایت هواپیما به عهده ی کیست؟ خلبان و کمک خلبان.

24- پل معروف راه آهن در شمل چه نام دارد؟ پل ورسک.

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.

راهها و حمل و نقل ( 1 )

  با یاد و نام خدا

  مطالعات اجتماعی پایه ی پنجم 

  درس هشتم- راهها و حمل و نقل ( 1 )

==================  

1- راهها چه نیازهایی از مردم را رفع می کنند؟ راه برای جابجایی مردم و بردن کالا از جایی به جایی لازم است.

2- وسایل حمل و نقل به چه وسایلی می گویند؟ به وسایلی که مردم و کالاها را جابجا می کنند، وسایل حمل و نقل می گویند.

3- پیش از اختراع اتومبیل مردم از چه وسایلی برای برای حمل ونقل استفاده می کردند؟ چهارپایان، گاری، درشکه

4- در شهرها مردم برای جابجایی از چه وسایلی استفاده می کنند؟ اتومبیل شخصی، تاکسی، اتوبوس و مترو ( قطار شهری )

5- چرا مترو وسیله ی حمل و نقل خوبی است؟ زیرا از زیرزمین عبور می کند، ترافیک ایجاد نمی کند و سرعت زیادی دارد.

6- کدام وسیله ی حمل و نقل درون شهری از همه مناسب تر است ؟ چرا؟ مترو زیرا سرعت بیشتر، آلودگی کمتر و هزینه ی پایینی دارد.

7- بازرگانی یعنی چه؟ به خرید و فروش کالا در داخل یک کشور یا با کشورهای خارج بازرگانی می گویند.

8- راهها چه نقشی در بازرگانی دارند؟ کالاهایی که در کارخانه ها تولید می شوند از طریق راها به مراکز قروش فرستاده می شوند. کالاهای مورد نیاز کشورها از طریق راههای مختلف به آنخا فرستاده می شوند.

9- صادرات یعنی چه؟ کالاهایی که در یک ناحیه تولید می شوند برای فروش به جای دیگر فرستاده می شوند. به این کار صادرات می گویند.

10- واردات یعنی چه؟ کالاهایی که در خارج از یک ناحیه تولید می شوند برای فروش به آن ناحیه وارد می شوند. به این کار واردات می گویند.

11- راهها چند دسته هستند نام ببرید؟ سه دسته، زمینی، دریایی و هوایی.

12- وسایل حمل و نقل چند دسته هستند. نام ببرید؟ سه دسته، زمینی، دریایی و هوایی.

13- وسایل حمل و نقل زمینی را نام ببرید؟ اتومبیل سواری، اتوبوس، کامیون، قطار.

14- حمل و نقل زمینی از دو طریق انجام می شود. آنها را نام ببرید؟ راههای جاده ای و راه آهن.

15- آزاد راهها چه نوع راههایی هستند؟ راه هایی که در آنها مسیر رفت و برگشت با مانع هایی از هم جدا شده اند و در نتیجه در آنها تصادف از روبرو کمتر است.

16- چرا رعایت نکات ایمنی در جاده ها ضروری است؟ برای اینکه از بروز حوادث ناگوار و تصادفات جلوگیری شود.

17- چه نکات ایمنی در هنگام رانندگی باید رعایت شود؟ همه ی سرنشینان از کمربند ایمنی استفاده کنند. هنگام رانندگی با راننده صحبت نکنیم. با سرعت مجاز رانندگی کنیم. هنگام رانندگی از صحبت با تلفن همراه و یا خوردن وآشامیدن خودداری کنیم.

18- کار پلیس راه چیست؟ کنترل مسیر جاده ها تا همه مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند. جلوگیری از تخلف رانندگان.

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.