کلاس پنجم ما

در این وبلاگ به کارهای دانش آموزان کلاس پنجم ما پرداخته می شود

کلاس پنجم ما

در این وبلاگ به کارهای دانش آموزان کلاس پنجم ما پرداخته می شود

امتیاز انضباط آبان ماه کلاس ما

با یاد و نام خدا

امتیاز انضباط آبان ماه کلاس ما  

 

رد

آبان

1

خوب

2

عالی

3

عالی

4

عالی

5

عالی

6

خوب

7

عالی

8

عالی

9

عالی

10

خوب

11

عالی

12

عالی

13

خوب

14

عالی

15

عالی

16

عالی

17

عالی

18

عالی

19

خوب

20

عالی

21

عالی

22

عالی

23

خوب

24

خوب

25

عالی

26

عالی

37

عالی

38

عالی

29

خوب

30

عالی

31

عالی

32

عالی

33

خوب

34

عالی

خاطراتی از یک دانش آموز پنجاه سال قبل (3)

  با یاد ونام خدا 

  خاطراتی از یک دانش آموز پنجاه سال قبل (3)

  سلام. امیدوارم که خوب و تندرست باشید. هدفم از قرار دادن این مطلب در وبلاگ این است که شما با زندگی سخت و مشقت بار دانش آموزان گذشته آشنا شوید و از همه مهمتر قدر امکانات فعلی زندگیتان را بدانید و از اولیایتان سپاسگزار باشید که چنین امکانات و رفاهیاتی برایتان فراهم کرده اند. 

  یکی از خاطرات همه ی ما پسرها مربوط به اصلاح موی سربود. آن زمان دانش آموزان ابتدایی باید موهای خود را ماشین می کردند یا به اصطلاح  از ته می زدند. معمولا دوهفته یکبار این کاررا می کردیم و آن هم هفته ای که سازمان ظهربودیم و شنبه صبح بیکار. بیشترمواقع به علت بازیگوشی فراموش می کردیم و نزدیک ظهرکه یادمان می آمد با عجله  پنج ریال از مادر می گرفتیم و به سلمانی ( آرایشگاه ) می رفتیم. در بازار چشمه علی سه آرایشگاه وجودداشت.  یکی ازآرایشگرها بخشی ازمغازه ی خیاطی آقای محمد پناهی را اجاره کرده ودر آن مغازه اش را راه انداخته بود ( محل خیاطی آقای پناهی فعلا به سوپرمارکت تبدیل شده و بخشی از آن که آرایشگاه شده بود، اکنون خالی است ). ما بیشتر پیش او می رفتیم. اوهم که می دانست ما عجله داریم، با شتاب زیاد کاررا شروع می کرد ومی خواست سرعده ی بیشتری را اصلاح کند چون درآمد خوبی بود. ماشین های اصلاح، دستی و کهنه بود و بیشترمواقع موهای ما درآن گیرمی کرد واو اول با قرولند سعی می کرد موهارا آزادکند و چون موفق نمی شد یک مرتبه آنرا می کشید و موهای مارا هم از بیخ در می آورد و درمقابل درد ما با حالت خاصی می گفت: بزرگ میشی یادت میره. روزهای شنبه روز درآمد آرایشگرها بود و هرکدام حداقل موی سر حدود بیست نفررا اصلاح می کردند که رویهم ده تومان عایدشان می شد و برای آن روز عالی بود گرچه تا آخرهفته مچ دستشان درد می کرد. هنوز وقتی از مقابل آن مغازه رد می شوم، گرچه دیگر آرایشگاه نیست ولی همان صحنه هایادم می آید. برخی از بچه ها هم بودند که چون پول ( یعنی پنج ریال ) برای اصلاح موی سرشان نداشتند، پدر یا مادرشان در خانه با قیچی موی آنها را کوتاه می کردند.  البته سعی داشتند که این کار را با مهارت انجام دهند ولی خود شما بهترمی توانید نتیجه ی کار را پیش چشم مجسم کنید.

 

  روزهای شنبه نظافت بچه ها را نگاه می کردند ( چه نظافتی ) ! یکی از موارد ناخن ها بود. اکثرا ناخن گیری در کار نبود و بزرگترها ناخن بچه ها را با استفاده از تیغهای کهنه ی صورت تراشی کوتاه کرده و اعلب بخشی از گوشت زیر ناخن را هم با آن می بریدند و چه دردی!. معمولا به علت بازیگوشی کوتاه کذئن ناخنها را فراموش می کردیم و سرصف یادمان می آمد و سعی می کردیم با دندان آنها کوتاه کنیم. فکر می کنم بیشترماها به همین علت، عادت  به ناخن جویدن پیدا کرده ایم.

مطلبی پیرامون لایه های رسوبی

  با یاد و نام خدا

  مطلبی پیرامون لایه های رسوبی

================== 

  لایه بندی یا چینه بندی

  لایه بندی یا چینه بندی یکی از مهمترین خصوصیات سنگهای رسوبی است. طبقه یا لایه را می توان به صورت جسم ورقه مانندی تعریف کرد که دو بعدش در مقایسه با بعد سوم ( ضخامت ) زیاد است. ضخامت لایه از چندین متر تغییر می کند. از نظر ابعاد نیز طبقات متفاوتند و ممکن است تا چندین کیلومتر نیز گسترش داشته باشند. هر طبقه از طبقات مجاور خود توسط یک سری خصوصیات مشخص می‌شود. این خصوصیات ممکن است اختلاف در اندازه ی ذرات ( شیل ، ماسه سنگ و کنگلومرا و .... ) باشد و یا اینکه اختلاف درترکیب. ذغال، شیل و آهک ، سختی ، رنگ و مشخصاتی نظیر آنها سبب مشخص شدن لایه شود. در بعضی موارد نیز ممکن است دو طبقه با مشخصات مشابه، بوسیله یک طبقه نازک از یکدیگر جدا شوند.
  هرچند که طبقه ممکن است از یک منطقه ی وسیع به حالت مستوی و مسطح دیده شود، ولی غالبا در نتیجه ی تاثیر نیروهای تکتونیکی، از حالت مستوی ( مسطح ) خارج شده و در حالت کلی بایستی آنرا بصورت یک سطح در نظر گرفت. وضعیت اولیه ی طبقات هنگام تشکیل معمولا به حالت شیب‌ دار در خواهند آمد. در بعضی موارد، شرایط اولیه ی رسوب گذاری طوری است که طبقه ی تشکیل شده، از همان ابتدا به حالت غیر افقی است. مثلا هنگامی که رسوب گذاری در دامنه ی دره ‌ها، قسمت های شیب ‌دار کف دریاها، روی جزایر مرجانی و در محیطهای نظیر آن انجام می شود، طبقات در حالت تشکیل نیز به صورت شیب‌ دار خواهند بود.

  مشخصات طبقه

  در حالت کلی می‌توان طبقه را قسمتی از سنگهای رسوبی دانست که بین دو صفحه موازی محدود است. سطح بالایی به نام سقف یا کمر بالا و سطح پایین لایه خوانده می شود. شیب و امتداد این صفحه به نام شیب و امتداد سطح لایه بندی معروف است. رُخنِمون لایه محلی است که طبقه در سطح زمین مشاهده می شود و به عبارت دیگر، فصل مشترک طبقه با سطح زمین را رُخنمون آن می گویند.

  ساختمان داخلی لایه

  ساختمان داخلی لایه، به شرایط فیزیکی و جغرافیایی محیط رسوب گذاری بستگی دارد و با توجه به تنوع این شرایط، در حد وسیعی تغییر می کند. در حقیقت، ساختمان داخلی لایه تابع نحوه ی قرار گرفتن ذرات تشکیل دهنده ی آن است.

قلوه سنگ : قلوه سنگ‌هایی که بوسیله رودخانه‌ها حمل می‌شوند، طوری در برابر جریان قرار می گیرند که حداقل مقاومت را داشته باشند. و بدین ترتیب، زاویه ی تمایل آنها در خلاف جهت جریان می باشد. نحوه ی قرار گرفتن فسیل‌ها نیز تابع جریان آب است. مثلا صدفهای طویل اغلب به موازات جریان آب رودخانه‌ها قرار می‌گیرند. صدفهایی که به شکل مخروط هستند، به طریقی قرار می گیرند که نوک مخروط، در جهت جریان باشد.

  توجه : این مطلب در سطحی بالاتراز مطلب درسی شما و صرفا جهت مطالعه و آشنایی بیشتر شما با موضوع لایه های رسوبی است. برای ادای امانت، آدرس آن هم ذکر شده است.

منبع : http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page  

تقویم آذر ماه 1395 کلاس ما

  با یاد و نام خدا 

  تقویم آذر ماه 1395 کلاس ما  

درس ششم مطالعات اجتماعی- منابع آب ایران

  با یاد و نام خدا

  درس ششم-  منابع آب ایران

==================  

1- چرا در گذشته های دورمهمترین تمدنها در کنار رودها به وجود آمدند؟ زیرا مردم در کنار رودها زندگی می کردند تا بتوانند از آب رودها برای کشاورزی استفاده کنند.

2- چرا باوجود دریاهاو اقیانوسها بازهم انسانها با کمبود آب روبرو هستند؟ چون آب دریاها شور است و برای آشامیدن، شست و شو، کشاورزی و سایر فعالیتها مناسب نیست.

3- انسان آب شیرین مورد نیاز خود را از کجا به دست می آورد؟ از منابع برف و باران.

4- آب باران و آبی که از آب شدن برفها به وجود می آید، چه می شود؟ بخشی از آن در سطح زمین روان می شود و رودها را به وجود می آورد و بخشی هم به داخل زمین فرومی رود وآبهای زیرزمینی را تشکیل می دهد.

5- مراحل تشکیل رود را بنویسید؟ از باریدن باران و آب شدن برفها جویبارها درست شده و از به هم پیوستن جویبارها، رودها تشکیل می شوند.

6- چرا نواحی کوهستانی برای ما اهمیت دارند؟ چون رودها که منبع مهم آب شیرین ما هستند، از کوهها سرچشمه می گیرند.

7- برای استفاده از آبهای زیرزمینی چه می کنیم؟ چاه یا قنات خفر می کنیم.

8- چشمه ها چگونه به وجود می آیند؟ گاهی آبهای زیرزمینی خودبخود به سطح زمین می آیند و چشمه ها را به وجود می آورند.

9- رودهای ایران از کجاها سرچشمه می گیرند؟ رشته کوههای البرز و زاگرس و کوههای داخلی

10- رودها به کجا می ریزند؟ به اقیانوسها، دریاها، دریاچه ها و باتلاقها

11- چه رودهایی به دریاچه ی خزر می ریزند؟ رودهای اترک، گرگان، ارس و سفیدرود.

12- کدام رود به خلیج فارس می ریزد؟ اروند رود

13- کدام رودها به دریاچه ی ارومیه می ریزند؟ تلخه رود - زرینه رود - سیمینه رود 

14- آبی که مردم تهران مصرف می کنند از کدام رودها تامین می شود؟ جاجرود - کرج

15- برابر نقشه ی کتاب درسی، رود کارون از کدام شهر عبور می کند؟ اهواز

16- برابر نقشه ی کتاب درسی، زاینده رود از کدام شهر عبور می کند؟ اصفهان

17- سفید رود از به هم پیوستن کدام رودها تشکیل می شود؟ شاهرود - قزل اوزون

18- میزان متوسط بارندگی سالانه ی ایران چقدر است؟ 250 میلی متر

19- وسعت کدام ناحیه ی آب و هوایی ایران بیشتر است؟ چرا؟ ناحیه ی گرم و خشک. به علت کمبود بارندگی سالانه

20- آیا رودهای ایران دایمی هستند؟ خیر تعداد رودهای دایمی ایران کم است

21- چرا برخی رودهای ایران شور هستند؟ چون از نمکزارها می گذرند شور هستند

22- چگونه می توان آب را ذخیره کرد؟ با ساختن سد

23- روستاییان از آب رودها برای چه کارهایی استفاده می کنند؟ کشاورزی، آشامیدن، شست وشو

24- شهرنشینان از آب رودها برای چه کارهایی استفاده می کنند؟ آشامیدن، شست و شو، حمام کردن

25- چرا آب بعضی رودها برای کشاورزی مناسب نیست؟ چوت این رودها از نمکزارها عبور کرده و آب آنها شور است

26- چگونه می توان از هدر رفتن آب در باغها و مزارع جلوگیری کرد؟ با استفاده از روشهای جدید آبیاری مانند آبیاری قطره ای

27- چرا باید از رودها محافظت کنیم؟ رودها تنها منبع آب شیرین هستند. ماهی ها که از منابع غذایی مهم هستند در رودها زندگی می کنند.

28- آب چگونه هدر می رود؟ مصرف نادرست و آلوده کردن آب، سبب هدر رفتن آن می شود.

29- نمونه هایی از مصرف نادرست آب را نام ببرید؟ شستن حیاط خانه،  شستن اتومبیل، باز گذاشتن آب هنگام حمام و مسواک کردن  

30- چه عواملی سبب آلودگی آب رودها می شوند؟ کودها و موادشیمیایی و سمی که کشاورزان استفاده می کنند، فاضلاب شهرها و روستاها، آبهای زاید کارخانه ها و کارگاههای صنعتی، ریختن زباله در آب، ریختن زباله های عفونی بیمارستانها در رودخانه ها.

*** برای یادگیری بیشتر :

1- رود فصلی یعنی چه؟ به رودهایی که تنها در فصل زمستان و براثر بارندگی به وجود می آیند فصلی می گویند

2- باتلاق های داخلی ایران را نام ببرید؟ گاوخونی - جازموریان

3- دریاچه های ایران را نام ببرید؟ بختگان - ارومیه - مهارلو - دریاچه ی نمک- خزر

4- چرا به دریاچه ی خزر دریا هم می گویند؟ خزر بزرگترین دریاچه ی دنیا است به این علت به آن دریا هم می گویند

5- آیا سدها تنها برای ذخیره ی آب است؟ خیر از آب پشت سدها برای تولید برق هم استفاده می کنند.

6- ایرانیان اولین کسانی بودند که با حفر قنات از آبهای زیرزمینی استفاده کردند.

7- قنات یک تونل زیرزمینی است که آب در آن از مناطق پرآب به مناطق کم آب جاری می شود.

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.